Judi Harris, professora i titular
de la Pavey Family Chair en Tecnologia
educativa de la School of Education (Escola
Universitària de Pedagogia) del Collage
of William & Mary (Virginia, Estats Units), veient que la planificació
d’activitats didàctiques on s’utilitzaven eines tecnològiques era (i és) massa
tecnocèntrica, o sigui que el centre de l’activitat era l’element tecnològic, i
amb l’objectiu de crear activitats on el centre no fos l’eina sinó els alumnes
i el currículum, va aprofitar un model ja existent anomenat TPACK per a crear
una sèrie de documents que ajuden a crear activitats on s’uneixen les tres
dimensions de coneixements que un professor ha de dominar.
Segons el model TPACK el
professor ha de saber tres coses:
- Ha de conèixer la seva disciplina, o sigui els continguts d’allò que vol ensenyar.
- Ha de tenir coneixements pedagògics per saber com ensenyar (gestió d’aula, programacions, desenvolupar objectius, com avaluar, explicar...)
- Ha de tenir coneixement sobre tecnologies (potencialitats, limitacions, ús...)
A l’interaccionar aquests tres coneixements, neixen quatre camps comuns de coneixements:
- El coneixement pedagògic del contingut, o sigui la didàctica de la matèria que es vol treballar.
- El coneixement tecnològic disciplinar que implica comprendre com la tecnologia i els continguts s’influencien.
- Coneixement tecnològic pedagògic, o sigui comprendre com canvia l’ensenyament i l’aprenentatge al incloure la tecnologia. Beneficis i limitacions en relació amb les estratègies didàctiques. Per exemple, en quina mida la PDI, el Power Point o les eines de la web 2.0 enriqueixen l’ensenyament i afavoreixen l’aprenentatge.
- I finalment, el més complexa i més escàs, el coneixement tecnològic, pedagògic disciplinar. O sigui, saber representar una assignatura específica amb tecnologia de manera didàctica en un context determinat.
http://eic2011.files.wordpress.com/2011/10/marta-libedinsky-innovacion-y-tics.pdf
En tots els documents creats per
Harris, basats en la didàctica específica de cada matèria, hi trobem la mateixa
estructura: Títol, descripció de l’activitat i eines que es poden utilitzar per
a desenvolupar l’activitat.
Un exemple d’activitats
plantejades per Harris per a treballar la història, extretes del document
oficial, és el següent:
Finalment, a continuació adjunto
un mapa conceptual, crec que molt clar, de les bases del model TPACK.
http://cmapserver.unavarra.es/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1LC128LV6-1Q67K93-2VJ&partName=htmljpeg
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada